Tag-arkiv: Bernina 460

Jerseykjole med superkule lommer

Mor/datter-favorittkjole

Noen ganger har man en ide som er så tydelig at man kan se kjolen før den er sydd – sånn var det med denne kjolen.

Ideen er hentet fra et gammelt Bernina Inspiration Magazine nr 54. Jeg har alltid syntes at denne kjolen er så flott, men utrolig nok ikke sydd den. Når jeg så endelig skulle sy den så var bladet med mønsteret pist vekk…

  • Mønstret som jeg har tatt utgangspunkt i er mitt eget – du kan selv lage ditt ved å bruke Syhäxan’s metode.
  • Om du ikke tør kaste deg ut i å lage et eget mønster så finnes det et lignende hos KreStoffer – Line2Line K296.

Jeg har ennå ikke hatt tid til å sy kjolen, men har mønstret liggende. Det blir mitt neste prosjekt – gleder meg til å komme igang.

Kjolen er delt i tre deler foran,  bakstykket er helt.  Optisk så gir den gule kontrastfargen et litt funky uttrykk og trekker øyets oppmerksomhet vekk fra lårene og baken.

Lommene er superkule og ikke minst behagelige – store og dype så om man har lyst til å begrave hendene dypt nede i dem så er det ikke noe problem.

Stoffet er en litt kraftig jersey som holder godt på formen noe som er viktig fordi lommene  er så dype.

Denne kjolen  falt i smak  også hos datteren – med sin nye korte frisyre så hun ûberkul ut i den og spurte om hun ikke kunne få mønstret til kjolen for å sy sin egen.

Gøy med noe nytt til høsten – gleder meg til å ha den på og lyse litt opp når dagene blir mørkere.

June sign

Se flere kjoler etter samme mønster-

Sommerkjole

Snart er sommeren her

Det er nok ikke bare meg som utålmodig venter på sommeren. Jeg tyvstarter litt med en svart sommerkjole.

Modellen er hentet fra Alt om Håndarbeide nr. 7-2014 og er en ermeløs kjole med strikk i livet.

Den har en dyp V-ringning med en omslagseffekt og skjørtet har en lett vidde som gir kjolen en ganske slank profil.

Som en kontrast til det mørke stoffet og for å gjøre kjolen mer feminin, avsluttet jeg skjørtet med noen rynkede volanger eller kapper.

Erme- og halsutringningen har fått kanter av kjolens stoff sydd på med kantebåndsapparatet – om du vil ha en mer definert effekt kan du skjære strimler i en kontrastfarge eller velge et stoff med et flott mønster.

Volangen nederst på skjørtet er kantet med en smal rullesøm. Denne gangen valge jeg å sy rullesømmen med svart tråd så den matcher kjolestoffet.

Kjolen er ypperlig for nybegynnere og ikke minst for varme sommerdager.

June sign

Her kan du se flere kjoler:

Yndig barneskjørt

Vårens nydeligste barneskjørt

Dette barneskjørtet vil nok være alle småpikers drøm – masse vidde, blonder og en behagelig linning i livet som ikke strammer.

Jeg har kun brukt overlocken for å sy skjørtet – profft, superenkelt og ikke minst søtt.

Det beste er at det ikke tar så lang tid heller og at jeg har brukt noe av favoritt tilbehøret til maskinen:

  • Rynkefot – Rynkene lages ved hjelp av rynkefoten og en 4-trådig overlock med lange sting 4 og differensialen på 2.
  • Multifunksjonsfot – Tittekanten lages først av en stoffstrimmel og en anorakksnor med en 4-trådig overlock og en stinglengde på ca. 2.7
  • Multifunksjonsfot – Den rynkede kappe og skjørtet med tittekanten sys sammen med ultifunksjonsfoten og en 4-trådig overlock med stinglengde 2.7.

Stoffet er helt vanlig vevd bomullsstoff  som passer perfekt til en solrik sommerdag.

Blonden er sydd fast ved hjelp av en 3-trådig bred flatlock og er bare så yndig! Og det beste – så enkelt at det nesten er latterlig….

Skjørtet er en fødselsdagsgave til det minste barnebarnet Frida som blir 3 år  – håper det faller i smak hos den lille prinsessen….

June sign

Her kan du se mer om det å sy på overlock-

Sy perler på overlock

En liten video om hvordan du kan bruke overlocken til å lage en perlekant på en tyll volang.

Sporty jerseykjole

Skummel kjole

I Danmark har man noe som kalles – “overspringshandling”. Det betyr at man utsetter noe som enten er kjedelig eller vanskelig ved å finne på ting som er “nødvendige” å gjøre.

Typisk overspringshandling er at man før eksamen bare MÅ vaske og rydde i klesskapet….

Ja, denne kjolen var skummel å sy med sine panelstykker i forskjellige farger. Sømmene skulle også sys sammen med en flatlock. Og ikke minst skulle den sys på den nye Bernina 460 overlock.

Jeg innrømmer gjerne at jeg har ryddige klesskap for tiden…

Når det er sagt så liker jeg kjolen godt – mønsteret er supert laget og passer fint uten noen særlige rettelser.

Det beste er at størrelsene er ganske store så man kan fint velge en eller to størrelser mindre enn man normalt bruker!

Du kan laste gratis ned mønster og forklaring her: Sporty jerseykjole

Jeg tror jeg vil sy en kjole med litt annet stoff også som kan brukes under en jakke nå på høsten.

June sign

Du kan se mer her om –