Skjørtet har en A-fasong som gir både litt vidde over hoftene og rundt knærne ute å være helt rock´n roll.
Jeg pleier å styre litt unna digital print, men dette kunne jeg ikke stå for. Fargene er helt utrolig, også etter å ha vasket stoffet
Tror det synes på bildet at jeg er 6 år igjen og har lyst til å snurre i min fine nye kjole
En rød kjole krever rød lebestift – er ikke alltid så modig når det gjelder mye farge på leppene, men har man sagt A så får man også si B
Det er alltid en god ide å vaske stoffene før bruk – ihverfall om du skal blande to ulike kvaliteter
Da jeg gikk igang med å skulle klippe delene til kjolen, var jeg ikke sikker på hvordan den skulle være. Så glad for at jeg har et stort klippebord så jeg kunne teste litt forskjellig før saksen ble satt i stoffene
Jeg lager mine egne tittekanter på overlocken
Kirsebærborden endte opp med å bli klippet 20 cm bred
Borden sys sammen med en 4-trådig overlocksøm. Når du syr denne sømmen bør du unngå å skjære så mye stoff vekk, men heller bare frisere kanten
Legg stykkee så flatt som mulig og fordel eventuelt ekstra vidde jevnt over hele bredden
Om du har en coversømsmaskin kan du bruke denne
Jeg valgte å stikke ned sømmen med den smale coversømmen – den måler 2,5 mm i bredden
Innsnittene sys på symaskinen – husk å få de like lange og jevnt avtrappende. Knyt tråendene sammen og klipp av tråden
Press skuldersømmene. Innsnittene skal presses inn mot midten
Det er enklere å sy belegget i halsen om du ikke har sydd sammen sidesømmene
Stryk vlieseline på baksiden av belegget. Sy sammen belegget i skuldersømmene
Fest belegget rette mot rette til halsringningen med wonderclips. Sy belegget på med overlocken, vreng belegget rundt og press ned. Stikk belegget ned fra rettsiden med coversømsmaskinen
Ermene sys i før sidensømmene sys. Jeg pleier også å sy ferdig ermefalden før kjoles ermesømmer og sidesømmer sys
Ermene er sydd i og vi kan skimte kirsebærstoffet inne i båthalsen
Jeg hadde opprinnelig tekt å sy fast en linning i kirsebærstoffet, men ombestemte meg.
Kjolen er klar til å sys sammen – falden nede er allerede sydd noe som gjør det superenkelt å få en flott finnish. For flere detaljer se videoen om å sy fald
Rene linjer og ikke mye krimskrams – I love it!
Kanten ned ble ca 16 cm ferdig med falden lagt opp
Kirsebærfalden gir det lille ekstra – denne gangen valgte jeg å ha kjolen nedenfor kneet
Synes nesten jeg hører Cris de Burgh i bakgrunnen
Så gøy med ny rød kjole…
The Lady in Red
Det er noe spesielt med røde kjoler – fargen er en vitaminbombe i seg selv og booster en vintertrett kropp. Om det i tillegg tilsettes søte kirsebær i form av naturtro digitalprint så kan det ikke bli bedre…
Denne kjolen er sydd i mitt favorittmønster for tiden – Line2Line K267. Mønsteret finnes for både jersey og faste stoffer – dette er til jerseystoffer – Line2Line K267
Jeg har ikke hatt så mye tid til å sy i det siste så da er det deilig å ha et mønster som er både tegnet, klippet ut og tilpasset min kropp.
Det røde stoffet er en kraftig , ensfarvet bomullsjersey og fungerer godt til kjoler og skjørt – det finnes mange farger, men den røde har du her Rød jersey
Jeg hadde lyst på en kjole som var ensfarget, men med en liten twist. Som du ser på et av bildene der jeg prøver kjolen før den er ferdig , så vurderte jeg å sy på en slags linning i kirsebærstoffet.
Er veldig glad jeg droppet det – mye fokus ville komme på mageregionen; noe jeg egentlig ikke vil ha.
Her ser du hvor enkelt du kan sy den perfekte oppleggning eller fald på en skjørtekant som er buet slik som denne kjolen er –
Superfornøyd med kjolen – vi har Kirsebærfestival i Kerteminde hver sommer. Tror kanskje jeg har den perfekte kjolen i år…
Mari Melilot er en norsk designer og har gitt ut fire bøker som er proppfulle av inspirasjon og lekre bilder
Ny hverdasfavoritt – smal silhuett og lange ermer
Mari har laget mønsteret til Runa – en enkel jerseykjole med fikse legg i siden som gir perfekt passform. Hun er kvinnen bak Melilot som lager spennende mønster
Stoffet som kjolen er sydd i er fra Juels.dk. Bak navnet så gjemmer talentfulle Marianne seg. Her med sin nydelige og dyktige datter Silvia
Litt gøy å ha bilde av Marianne som har designet stoffet – vi møttes på Alt om Håndarbejdemessen i Rødovre – her er hun i full sving med å pakke ned stoffene som kom med hjem. Her i kjole i samme stoff som den jeg har sydd
Mønsteret består av små firkanter som danner en stilistisk liljeform – jeg synes de har et litt japansk preg
Kjolen har opprinnelig ikke belegg i halsen, men er bare brettet inn og stukket ned. Jeg elsker en litt mer stabil kant så jeg tegnet selv et belegg
Mari har laget en fantastisk god veiledning for kjolen, noe hun gjør til alle sine mønstre. Her er det også vist hvordan du utnytter stoffet best mulig – forstykket er en god del større enn bakstykket så her er en smart måte å legge mønsterdelene på stoffet
Når jeg skal sy i et nytt mønster så starter jeg alltid med det opprinnelige mønsteret. Her ser du hvordan jeg tegner inn justeringerne på mønsterpapiret – husk å gjøre det med det samme ellers vil du garantert ha glemt det til neste gang
Kjolen er “rett opp og ned” – uten innsnitt og vidde i skjørtet. Det er leggene i livet som er eneste detalje som gir kjolen form og fasong
Jeg har valgt å kun markere leggene ved hjelp av hakk. Det er superviktig å klippe hakkene til leggene nøyaktig. Mari bruker kalkerpapir og rissehjul i sin veiledning. Dette er et godt alternativ om du er nybeynner.
Start inne på stoffet og sy ut mot kanten – husk å feste godt. Dette er nedsydde legg
Det er viktig å følge syrekkefølgen av leggene da det er et par som overlapper hverandre litt
Leggene skal legges inn mot midten så de stråler ut og gir volum til kjolen
Det fine med nedsydde legg er at de er flate og ikke buler så mye ut
Sy skuldersømmene sammen
Halsringningen er ganske tett – litt anderledes enn hva jeg pleier å sy. Jeg har valgt å sy et belegg i halsringningen
Om du vil selv tegne ditt eget belegg så se link nederst i innlegget
Jeg valgte å ha belegget i samme stoff som kjolen – det kunne ha vært litt frekt å ha den oransjerøde fargen istedet som ville poppe litt frem i kanten
Stryk alltid en tynn vlieseline på baksiden av belegget så krøller det ikke så mye i vask. Jeg kaster også over kanten før den sys fast – det er mye enklere
Fest med wondervclips – sy belegget fast mes kun skuldersømmene er sydd
Press sømmen godt før den stikkes ned med tvillingnål eller på coversømsmaskinen
Sett ermene i med wonderclips og sy ermene i uten at sidesømmene er sydd
Jeg kaster ofte over kanten som skal faldes med overlocken selvom den sys på coversømmaskinen – liker godt den ekstra stabilitet dette gir
Den smale 2,5mm brede coversømmen synes nesten ikke, men ligger flott på stoffet
Det ferdige resultat er en figurnær jerseykjole som er mega behagelig å ha på
Med gode, elastiske sømmer kan all verdens dansemoves utføres
Coversømmen i falden gir en elastisk kant og avslutning på kjolen
En lett drapert effekt skjuler effektivt en liten toppmave
Hvorfor nøyes med en? Samme mønster, men forskjellige stoff og farger gir et helt annet uttrykk
Ja – jeg elsker kjoler
Det er ikke mange dager i løpet av et år at jeg ikke har en kjole på, men det har ikke alltid vært sånn.
I mine unge dager (les ´80-tallet) så elsket jeg å gå med jeans – bredt, sort skinnbelte, hvit skjorte med rysjer og stort hår hørte også med.
Håret er fortsatt høyt og om jeg skal være helt ærlig så er vel denne jerseykjolen en slags moderne variant av jersey tubekjolene som vi gikk med.
Det jeg liker så godt med “The Runa-dress” er at den gir oss med litt kvinnelige former mulighet for å iføre oss en figurnær enkel jerseykjole.
Leggene som er strategisk plassert i livet gir oss akkurat passe pusterom og tro på at vi ikke ligner en rullepølse…
Kjolen er sydd i en lekker økotex bomullsjersey fra Juels.dk og gir et litt sofistikert orientalsk inntrykk.
Gleder meg til å sy flere!
Her er link til hvordan du tegner belegg – Tegne belegg
Kjolen er perfekt for kalde dager med den generøse hetten
Med hetten hengende ned blir kjolen litt mer elegant
Hetten henger ned over ryggen og gir varme i nakken
Hetten er kantet med en kraftig ensfarget viskosejersey
Kjolestoffet er et kraftig strikket materiale med patinerte områder
Kjolen er lang med splitt i sømmen midt bak og en generøs hette
Lommene i sidesømmen er enkle å sy og er deilige å gjemme hendene i
Mønstret til kjolen er Dahlia fra Tyglust som kan varieres nesten i det uendelige
Mønster til Fairytale Hoodiekan både kjøpes som Pdf-mønster og papirmønster
Kjolen sys på overlocken med 4-trådig overlock. Falden er sydd på coversømsmaskinen
Jeg kjenner mitt Dahlia-mønster og vet det passer perfekt. Denne gangen klippet jeg litt på frihånd til å starte med for å få det lange skjørtet
Jeg foldet stoffet på midten og midten igjen for å unngå ermesøm og skuldersøm
Lommeposen ble plassert litt nedenfor midjen så det føles behagelig å ha henden i lommene – viktig at du prøver kjolen på for å se om plasseringen passer
Wonderclips holder alle deler flatt på plass og skåner overlockens kniver
Jeg hadde opprinnelig ikke tenkt å ha en søm i ryggen, men ved prøving oppdaget jeg at dette ville gi en bedre passform
Selv om du syr inn i ryggen for å følge kroppens former, behøver ikke kjolen bli “skin tight”
I utgangspunktet ville jeg ha 7/8-dels lange ermer, men dette endret seg da jeg fant ut at det skulle en hette på…
Ermet er forlenget med et mansjett som er brettet opp
Den øverste del av hetten er hentet fra Runi’s Fairytale Hoodie mønster. For at hetten skulle bli generøs og deilig sydde jeg på en hals i forlengelsen av hetten
I åpningen av hetten foldet jeg et ensfarget jerseystoff med litt overlapp midt foran for ekstra komfort
Hetten sett bakfra før den ble sydd på
Hetten ser helt riktig ut fra siden
Den viktigste testen – hvordan fungerte den på?
Hetten var deilig på og ble festet med wonderclips. Jeg ble nødt til å lage et par legg foran for å ta inn den ekstra vidden som den ensfargede jersey hadde gitt i halsringningen
Hetten er sydd på og man kan ikke se det ekstra stykket eller halsen – hetten ser bare generøs ut
Hette og søm i ryggen blender fint sammen
Den sorte kanten fungerer fint og roer ned det litt urolige stoffet
Den ensfargede jerseyen er myk mot huden – i det strikkede stoffet er det paljetter som stikker litt
Hjørnet i splitten midt bak og falden sys for å lage en lekker avslutning som ikke blir tykk og klumpete
Falden sys på coversømsmaskinen – eventuelt kan tvillingnål anvendes
Kjolen har fått en splitt da den er trang nederst – uten splitt vill det bli litt vanskelig å gå
Ermene er ikke kantet, men bare kastet over med overlocken og brettet opp
Det har vært noen utfordringer underveis – det blir det uten et riktig mønster
Men resultatet er blitt en flott og anderledes kjole
Jeg er klar for vinterens kjølige dager
Kalde vinder blir ikke noe problem med denne deilige hetten
Min ville kjole
Denne kjolen krever en modig kvinne. Tror det er første gang jeg har sydd en kjole som jeg kanskje ikke tør gå med…
Det er slett ikke fordi jeg ikke synes den en fin, behagelig eller anstendig….
Den er så kul – hetten ble akkurat som jeg ville ha den; stilig når den er på og litt elegant når den henger ned.
Lommene gjør den nettopp så laidback og praktisk som jeg drømte om.
Snittet er figurnært uten å være trangt og avslørende
Lengden er perfekt for kalde dager.
Saken er at jeg elsker denne kjolen. Det er den perfekte sammensmeltning av det praktiske, hverdagslige og et parallelt, eventyrlig univers.
Det jeg kjemper med, er tanken om å svinge innom SuperBrugsen for å kjøpe et par liter melk og rugbrød mens Herr og Fru Jensen titter med en lille hoderysten på min alveaktige skikkelse.
Jeg regner med at jeg ikke er alene – vi har alle våre usynlige grenser som begrenser oss i hverdagen.
Du har sikkert sett denne videoen av den lille gutten som går tur med familiens hund –
Jeg synes den viser så godt hvordan våre usynlige grenser noen ganger hindrer oss i gjøre det vi har lyst til.
Regner med at de fleste ville velge å være den lille gutten og hoppe i vannpytten istedet for tålmodig å vente på å gå videre. La oss gjøre noen forandringer!
Livet er for langt til å ha det kjedelig – jeg tar kjolen på imorgen!
Her ser du flere kjoler som er litt ut av boksen –
Lørdagen ble tilbragt på Johannes Larsen-museet hvor utstillingen “Nature – Home and Workplace”
Blått og svart har visst vært tema for denne helgen…
Iført min seneste Dahlia – så glad for puffermene
Dahlia har fått litt trange, lange mansjettaktige ermer med en liten puff øverst
Puffermet består av en litt videre enn normalt erme som er ca. 10 cm nedenfor skuleren.
Det trange ermet er sydd sammen med det vide ermet – små legg danner overgangen
Det lille puffermet er også fint bakfra
Puffermet gir en litt ledigere passform over bysten, ryggen og øverste del av ermet
Sarah på Tyglust har enkle og fine mønstre
Mønstret til kjolen er Dahlia fra Tyglust som kan varieres nesten i det uendelige
Noen ganger kan det være godt å ha en ferdig kjole for å visualisere hvor mye eller lite stoff man har – det var ingen tvil om at jeg ikke hadde nok til en langermet Dahlia om jeg ikke tryllet litt
Jeg pleier å si at det er viktig å prøve underveis, men her er jeg kanskje litt vel ivrig…
Kjolen er sydd på overlocken med 4-trådig overlocksøm og faldet på covernaskinen
For å sikre at jeg ikke sløste med stoffet valgte jeg å lage belegget i svart jersey
Belegget er klart med påstrøkent vileseline for ekstra stibilitet
Kjolens skuldersøm og beleggets skuldersøm er sydd og belegget er klart til å sys sammen med kjolen rettside mot rettside
Wonderclipsene er nesten verdens beste verktøy – her holder de belegget på plass
Når belegget er sydd fast i halsrigningen så vrenges det rundt å pressses flatt – her er også wonderclipsene gode til å holde belegget på plass før det stikkes ned på coversømsmaskinen
Jeg liker godt å bruke den smale coversømmen på 2.5 mm
Belegget er ferdig og coversømmen ligger så pent i kanten hele veien rundt belegget
Så gøy å se fremskrittet – på bildet ser du lengden på ermene før de ble sydd sammen med det trange ermet. Her er ikke skjørtet laget smalere – senere klippet jeg så det fikk mer en tulipan fasong
Jeg bruker ofte å ha 7/8 eller 3/4 lange ermer – denne gangen ble de nesten helt vanlig lengde
Den nederste delen av ermet skulle være relativt ettersittende så jeg lagde en slags trapes form som ble sydd sammen
Den øverste delen av ermet ble tilpasset den underste delen ved hjelp av legg som holdes på plass av wonderclips
Leggene er ikke så dype for å fordele vidde rundt ved skulderen
Guiden som sitter foran foten og kniven på overlocken hjelper med å holde sømsmonnet jevnt
Guiden er justerbar så om man vil skjære bort ekstra sømmonn så kan det også gjøres med et jevnt og pent resultat
Ermet ferdig sydd – lekre legg gir ermet en spennende fasong
Ermet sett på vrangsiden
Fra mansjett til puff
Ferdig pufferme – veldig fornøyd
For å være sikker på å ha litt å gå på om kjolen krymper litt så har den fått en 6 cm bred fald
Kjolen fra siden viser det lille diskrete puffermet
Smilet sier vel alt – en ny favoritt er skapt
Med et smalt belte forandres silhuetten
Denne kjolen er festlig samtidig som den er behagelig å ha på
Ingen tvil om at jeg har savnet puffermene fra det glade 80-tall
Back to the 80-ties…
Dette stoffet er innbegrepet av 80-tallet for meg – blått og sort med litt store, barokkaktige blomster i en lekker viskose jersey.
Stoffet ble kjøpt for noen måneder siden på Stoff og Stil og jeg har hele tiden visst at Dahlia fra Tyglust var det perfekte mønster for dette – skal vi si – livlige stoffet.
En bekymring var at stoffstykket ikke var mer enn 1.5 x 1.5 meter. For å kunne sy en Dahlia skal man ha to kjolehøyder for å få en langermet kjole.
Det morsomme med å sy er å løse problemer og tenke ut av boksen – jeg pleier å kalle dette å trylle litt.
Jeg ville gjerne ha lange ermer nå som vinteren står for døren så da ble jeg nødt til å tenke i nye baner.
Med inspirasjon både fra kunstutstilling og 80-tallet var det innlysende at denne kjolen skulle ha puffermer.
Ermene ble så lekre og diskrete som jeg ønsket dem, men gir samtidig det lille ekstra til Dahlia-silhuetten.
Denne modellen tror jeg at kommer til å formere seg litt – trives veldig godt med puffermene og det smale skjørtet.
Her kan du se en video av kjolen der jeg forteller litt om arbeidet med den –
Håper du er blitt inspirert!
Om du vil se flere Dahlia-kjoler så finner du dem her –
Den lille sorte kjole ble opprinnelig laget av Coco Chanel i midten av 1920-tallet som en elegant, men enkel coctail kjole
Jeg liker godt kjolens enkle fasong og at den er kroppsnær uten å være trang
Stoffet som kjolen er sydd i er fra KreStoffer og er en kraftig viskosejersey
Sarah på Tyglust har enkle og fine mønstre
Mønstret til kjolen er Dahlia fra Tyglust som kan varieres nesten i det uendelige
Enklere blir det ikke – forstykke og bakstykke pluss belegg
Jeg anbefaler at man alltid stryker vlieseline på belegget . Det finnes fine, tynne som bare hjelper å holde fasongen når plagget blir vasket.
Jeg kjøper min vlieseline på Stoff og Stil og det fungerer godt
Belegget skal være like stort som halsringningen og ha samme fasong som den – her ser du belegget sydd sammen og det samme gjelder for skuldersømmene
Det er enklere å sy i belegget mens kun skuldersømmene er sydd – jeg bruker alltid wonderclips for å spare overlockens kniver for små uhell som kan skje om jeg bruker knappenåler
Den ser kanskje litt kjedelig ut – mangler noe som gjør den litt festlig
Ved prøving var det tydelig at det manglet noe – disse søte mini pompongene som jeg fikk i gave av Ingrid ble løsningen
For å lage pipingen så stilte jeg inn overlocken på 4-trådig overlock med sikkerhetssøm. Du kan også bruke den 3-trådige overlocken om du vil ha en piping med mindre tråd og et “spinklere” uttrykk
Jeg har sydd fast pompongene på litt forskjellige måter avhengig av hvor på kjolen de er plassert
Pipingfoten #12C er spesielt beregnet til å sy piping med og fungerer fint for pompongene siden den har en et spor under sålen som gir plass til pompongene
Fordelen med pipingfoten er at du kan flytte nåleposisjonen som du vil og dermed komme helt inntill pompongene
I halsringningen sydde jeg fast pompongene på belegget så båndet ikke synes – her er nålen flyttet ut til høyre
Pompongene gir en morsom bølgende kant
Så fornøyd med resultatet og halsringningen
På ermene ble båndet sydd fast direkte over en overlocksøm – nålen er her flyttet ut tl venstre
Utrykket blir litt anderledes når båndet synes – jeg valgte dette for ikke å få en tykk kant nederst på ermet
Pompongene er på plass – Det enkle er ofte det beste
Jeg prøvde å sy pompongene på med glidelåsfoten, men syntes at det var litt vanskelig å få den helt inntil pompongene – pipingfoten var så mye enklere å sy med
Nesten alle symaskiner har en søm som brukes til usynlig fald
Blindstingsfoten er helt genial når du skal sy en usynlig fald
Pompongene ble sydd på først akkurat som i halsringningen så det kun er de små ballene som synes
Elsker når resultatet overgår fantasien – pompongene gir en flott effekt og falden er usynlig
Kjolen er ferdig og megabehagelig å ha på
Med høyhælte sko er jeg klar for høstens festligheter i min nye lille sorte kjole
Jeg elsker farger
Når jeg åpner skapdørene stråler det av farger og mønstre på klærne mine.
Det er deilig å kunne ta på en fargesprakende kjole som får deg i godt humør på en dårlig dag.
Jeg har imidlertid oppdaget at noen dager har jeg bare bare behov for å tone fargene ned – eller sagt på engelsk: Fade to black.
Denne kjolen er laget etter mitt Dahlia-mønster fra Tyglust. Det er en superenkel kjole i jersey der ermene er klippet sammen med forstykket og bakstykket. Du kan se hvordan jeg tegner et belegg til mønsteret her – Belegg Dahlia-mønster
For å gjøre kjolen litt festlig har jeg gått amok med små pomponger – de er sydd i halsringningen, på ermene og nederst på skjørtet.
Det morsomme er at de ikke synes så godt siden de har samme farge som kjolen, men gir et fint pift til fest.
Kjolen kan også brukes til hverdags – ser for meg at et par grove strømpebukser, støvletter og skjorte inni som en slags kontorvariant.
Om du er interessert i mønsteret finner du det her Tyglust – Dahlia
Jeg arbeider også på å lage en video av hvordan du tar mål og tegner mønsteret selv – min venninne Mona har stilt opp som model så det er bare å glede seg!
Omslagskjole med volang fra KreStoffer’s eget mønstermerke Line2Line
En kjole, to damer og to størrelser
Fasongen passer spesielt godt for kvinner med litt barm
Kjolen har en V-ringning og en omslagseffekt, men er sydd sammen i sidene så både overdel og skjørt holder seg på plass. Lengden er midi – dette avhenger selvfølgelig av hvor høy du er….
Vi kan bekrefte at “jentene” holder seg på plass i utringenen. Dette er jo ofte et problem med omslagskjoler
Det er vel nesten ingenting som er så feminint som en volang som danser rundt benene når man går
Det er viktig å ta riktige mål for å få riktig størrelse – må si at vi ikke behøvde å gjøre forandringer på mønstreret til Mona. Jeg er ikke så standard, men har mine vanlige justeringer, men dette var også minimalt – fantastisk bra!!
Det er super deilig å ha et stort klippebord – jeg er ihvertfall for gammel til å kravle på gulvet lenger.
Monas stoff hadde uregelmessige “striper” – hun gjorde et godt forarbeide og la mønsterdelene så stripene matchet på forstykkene og bakstykket
Kjolen består av to forstykker, ett bakstykke og ermer. I tillegg kommer de tre delene til volangten
Om du sliter med å huske hvor mye sømmonn du skal ha på de forskjellige delene så har Mona et tips – skriv det ganske enkelt ned på mønsteret.
Til prosjektet med å sy kjolene så brukte vi både overlocken, coversømsmaskinen og symaskinen
Kjolen har innsnitt i ryggen – Monna synes det var litt vanskelig å plassere dem så hun tegnet og klippet ut en form og la det under mønsteret …
…og merkerte deretter lengden og bredden på innsnittet ved å sette knappenåler i
Innsnittene sys fra midten og ut i ingenting – et nyttig tips er å bruke lingene på sybordet og stingplaten for å få riktig fasong på innsnittet
Ved prøving viste innsnittene å være helt perfekte
Til halsringningen trenger du en strimmel av enten samme stoff som kjolen. Monas kjole var en temmelig levende viskosejersey så der valgte vi en litt mer samarbeidsvilling denimjersey som ble superlott
Før kantebåndet inn i kantebåndsapparatet og legg bakstykket med halsringningen klar med rettsiden opp
Kantebåndet er sydd på i nakken
I mønsteret står det at man ikke skal kaste over omslagsdelen – jeg har alltid gjort dette, men vi sydde en av kjolene med og en uten søm for å se om det gjorde en forskjell. vi kunne ikke se noe, men kanskje dette kommer frem ved vask.
Skuldersømmen lages ved å folde en liten sandwich rundt kantebåndet – for video se link i innlegget
Om du ikke er så vant til å sy på overlocken kan du sy denne sømmen på symaskinen først – delene kan gli litt fra hverandre og det er megakjedelig å plukke opp en overlocksøm
Fest overlocktråden for å sikre at ikke halsringningen rakner opp ved vask og bruk
Fold ut sanwichen og halsringningen ser slik ut på vrangsiden…..
…og dette er resultatet på rettsiden. Er det ikke enkelt og lekkert?!!
Kjolen er kun sydd sammen på skuldrene, men man ser tydelig hvor flott den kommer til å bli
Mona prøver også sin kjole og er like fornøyd som meg
Det er hyggelig å gjøre noe sammen – kjolene tegner til å bli så fine
Kjolen når meg til knærne uten volangen – husk at kjolen blir vesentlig lengre når volangen kommer på
Det er virkelig viktig å få alle markeringer med når mønsteret tegnes av og stoffdelene klippes ut. Her ser du bilde av sammensetningsmerkene på skjørtet der volangen skal sys fast
Det finnes en fot som jeg aldri riktig har vært venner med og det er faldefoten – nå var det på tide å ta tyren ved hornene
Faldefoten har en liten snegl som snurrer stoffet samtidig som den syr en stikning i den smale kanten. Med litt trening så fikk jeg det til..
Slik ser den ferdige falden på volangen ut
Jeg testet en annen måte å kante Mona’s volang – differensialen ble justert så den rynket ytterkanten litt på volangen
Ved å rynke den ytterste delen av volangen så vender den seg rundt og legger seg ned uten problem når den presses
For å gjøre det lettere å stikke ned sømmen volangen så brukte jeg litt lange sting og flyttet nåleposisjonen litt til høyre
Det er absolutt enklest å sy stikningen på vrangsiden – da unngår du at stoffet folder seg eller glir ut
Ferdig kjole og med nydelig volang
Ser ut som Mona er ganske glad for kjolen og Line2Lines nye mønster
Like, men forskjellige – mitt stoff er fra KreStoffer og Mona’s fra Stof og Stil. Begge er viskosejersey
Mona’s kjole er med lange ermer – jeg sverger til 7/8-del
Ikke helt lik skjørtelengde – jeg er litt høyere enn Mona og får derfor et kortere skjørt selvom vi har klippet den like lange
Kan røpe at det er ganske mange størrelser i mellom oss, men looket på kjolene er det samme
Om du ikke vil ha innsnitt i ryggen kan disse droppes, men de er jo med på å gi den fine fasongen
Se min kjole….
Det er vel ikke så vanskelig å gjette på at dette mønsteret kommer til å bli flittig brukt fremover
Det ble også tid til en deilig lunch og en velfortjent pust i bakken.
Lunch på Lulu’s Cafe & Boutique i godt selskap så kan det nesten ikke bli bedre
Drømmehelg
Dette har vært en fantastisk helg – bestevenninne Mona på besøk for en syweekend OG KreStoffer’s splitter nye mønster rykende ferskt ut av pressen.
Vi hadde booket denne helgen for en stund siden og jeg hadde ikke i min villeste fantasi tenkt at vi i denne helgen skulle få mulighet for å prøve mønsteret som jeg har gått og drømt om så lenge. JUBEL!!
Mønsteret er en omslagskjole med volang som gir en fantastisk flott og kvinnelig figur.
Halsringningen sys med et kantebånd i nakken og en myk flatterende kant som går på skrå over brystet.
I siden gir et par strategiske plasserte legg en flott drapering som dekker en liten toppmave – om du har det.
Jeg har tidligere sydd mange kjoler i denne fasongen, men ikke hatt et riktig mønster. Nederst i innlegget finner du en oversikt over kjolene, og her er en video av hvordan halsringningen sys:
Det var utrolig morsomt å sy denne kjolen – alt var så undelig kjent, men nå med et superprofft mønster.
Vil rette en stor takk Bettina som eier av KreStoffer for at hun har gjort mitt drømmemønster til virkelighet.
Se video fra da jeg hentet mitt mønster i butikken –
Vi har hatt en morsom og inspirerende weekend med mye latter, litt god mat, men fremfor alt timesvis med søm. En god klem til Mona for at hun ville være både modell og med på galskapen…
Den er enkel, men ser avansert ut på grunn av rutene i stoffet
Kjolen har en moderat halsringning og relativt korte ermer
I livet er det en 4 cm bred strikk som gir en flott timeglass fasong
Lekker kombinasjon med gråfargen i stoffet og gullsmykket
Med et par kule solbriller og favorittsko fra Sand er jeg klar for en tur på byen
Sarah på Tyglust har enkle og fine mønstre
Mønstret til kjolen er Dahlia fra Tyglust som kan varieres nesten i det uendelige
Sy skuldersømmene sammen
Sy belegget sammen med vlieseline strøket på – fest deretter belegget rette mot rette i halsringningen med wonderclips
Denne gangen festet jeg belegget når det var på prøvedukken. Stoffet er temmelig elastisk så ved å gjøre det på denne måten sikret jeg at halsringningens fasong var riktig
Belegget sys fast med en 4-trådig ocerlocksøm på overlocken
Vreng belegget rundt og press sømmen i halsringningen så den ligger pent
Siste moment var å legge opp buksebenene. Legg opp buksebenet.
Belegget har fått en pen og smal stikning på forsiden
Takket være vlieselinen som er strøket på belegget ser halsringningen flott ut
Kjolen har en morsom og praktisk detalje i form av en løpegang som definerer midjen på kjolen
Løpegangen er synlig på forsiden og klippet i samme stoff som kjolen
Løpegangen måler ferdig 6 cm
Press inn kantene før løpegangens sys fast
Jeg valgte å sy fast den øverste delen av løpegangen fra vrangen slik at den ble “usynlig”
Opprinnelig hadde jeg tenkt å ha et sydd belte i løpegangen – på bildet sees forberedelser til hvordan åpningen skulle sys. Senere ombestemte jeg meg og valgte en strikk i stedet og håndsydde sammen åpningen
Den nederste kant ble sydd fast på fra rettsiden med kanstikningsfoten som gjør det enkelt å holde et jevnt sømmonn
Slik ser løpegangen ut ferdig
Det var mildt sagt en utfordring å få rutene til å stemme – problemet var at strekene som dannet rutene ikke var like mange horisontalt som vertikalt. For å avlede øyet valgte jeg å lage en morsom fald som buer opp i sidesømmen
Falden er dobbelt noe som gir tyngde til stoffet som ellers ville ha rullet opp i falden
Man tager hva man haver – hjertesymykkeskrinet som er laget av datteren for maaange år siden hadde den perfekt form til buen i sidesømmen
Jeg brukte samme stoff inne i falden som i kjolen – dette minner ganske mye om å sy belegg, men jeg satset på at tyngden av stoffet ville være nok til å holde fasongen så ingen vlieseline ble brukt
Sy sammen falden i sidene og legg falden og kjolen rette mot rette. Hold alt på plass med Wonderclips
For å lage pipingen så stilte jeg inn overlocken på 4-trådig overlock med sikkerhetssøm. Du kan også bruke den 3-trådige overlocken om du vil ha en piping med mindre tråd og et “spinklere” uttrykk
Vreng falden på plass og sy i kanten med coversømsmaskinen eller en tvillingnål
Nesten usynlig stikning på forsiden
Kjolen består sittetesten med glans – materialet er stretchy så det er ingen sømmer som knaker selvom passformen er kroppsnær
Til fest synes jeg et enkelt smykke i gull passer fint
Lekkert når smykker har en liten overraskelse i nakken
Dette smykket har jeg brukt mye – det er laget av en ekte syfot, noen perler og et snøre av vokset bomull
Kjolen fungerer like fint om sommeren som vinteren – jeg ville kanskje forlenge ermene litt om den kun skulle brukes om vinteren
Klar til sommerfest…
…. og ablegøyer
På de skrå breddegrader
Jeg har alltid syntes at kjoler sydd i rutete stoff er flotte – spesielt når stoffet er lagt på skrå så rutene går diagonalt.
Dette gir en høyere vanskelighetsgrad da det er mange linjer som skal matche i side- og skuldersømmene.
Da jeg så dette stoffet fantes det ingen tvil i min sjel – nå var tiden inne for å sy en rutete kjole på skrå. Stoffet er en litt grov jersey eller strikk fra Krestoffer.
For å gjøre det enklest mulig så valgte jeg å sy en av mine favoritter – en enkel kjole etter mønster fra Tyglust – Dahlia.
Jeg har lagt til et par morsomme detaljer –
Strikk i livet – kjolen har fått en løpegang med strikk i livet så den virkelig for en figurnær fasong
Fald – nederst på skjørtet er det en avrundet fald som går inn i hver sidesøm
I halsringningen har jeg et belegg – det ligger pent og er deilig å ha på. Et andet pluss er at det også holder seg fint i vask etter vask.
Du kan se hvordan du selv tegner et belegg om ditt mønster ikke har det opprinnelig her – Tegne belegg.
Kjolen er superbekvem å ha på og kan både brukes til hverdags som til fest – det kommer kun an på hvilket tilbehør du styler med.
Her ser du hvordan jeg laget gullsmykket av en syfot – Gullsmykke
Perfekt passform – det er deilig når man nesten ikke skal justere på et nytt mønster
Jeg nålet sammen mønstret på bysten for å få et overblikk
Husk å sjekke en ekstra gang før du klipper ut mønsterdelene så du ikke får en blomst på et kristisk sted
Et veldig anderledes forstykke – husk å velge stoff der har mønster som går i begge retninger ellers vil blomstene komme på hodet
Husk å markere eller klippe hakk før du tar vekk mønstret fra mønsterdelene ellers vil du få problemer
Jeg nålet sammen kjolen for å se hvordan den skulle sys sammen
Veldig spennende å prøve kjolen – det er ikke mulig å justere så mye da lommene er en del av forstykket
Jeg kan huske fra lærerhøgskolen at vi snakket om ømme punkter – husk å presse på vlieselin i de hjørner der du skal klippe hakk ellers vil soffet rakne. Denne sys på symaskinen.
Slik ser lommen ut fra vrangen
Og slik ser kjolen ut fra vrangen – det er fire steder der det er smart å ha en forsterkning i form av vlieselin
Jeg liker best kjoler med belegg i halsen. Tegn ditt eget om det ikke finnes på mønstret
Belegget er klart til å sys på kjolen – baksiden har et lag vlieselin strøket på
Sjekker at belegget matcher halsringningen
Legg belegget rette mot rette med kjolen – bruk wonderclips så unngår du å skade knivene på din overlock
Belegget sys fast med en 4-trådet overlocksøm
Om du har en coversømsmaskin kan du bruke denne
Press falden først med strykejernet så du har samme bredde hele veien rundt
Denne foten gjør det så enkelt å sy en fald med covermaskinen
Jeg fester alltif trådene med en stoppenål
Så lekker blir halsringningen når den er sydd med et belegg og stukket ned med smal coversøm
En lomme til begjær
Passformen er god takket være et prinsessesnitt på overdelen
Kjolen gir en fin tulipan silhuett
Morsom og fargerik kan jeg gå høsten i møte – gleder meg!
Jeg elsker lommer – gjør du også?
Dype og gode skal de være så jeg kan begrave hendene i dem. Denne kjolen har lommer som både er store og dype, men ikke minst så er de en stor del av kjolens design.
Lommene er faktisk en del av forstykket og utrolig smart konstruert.
Jeg har hatt mønster og stoff liggende klart i et par uker, men har ikke hatt tid til å sy kjolen før nå. Mønstret er fra Line2Line og heter K296 og stoffet er fra KreStoffer.
Har virkelig vært spent på hvor vanskelig den var å sy – noe som gikk forbausende greit.
En annet spenningsmoment var hvor dominerende lommene ville være – de strutter ganske mye om stoffet er litt kraftig. Jeg har “klappet” mine lommer litt ned for at de ikke skulle stjele hele showet.
Jeg har brukt hele maskinparken – symaskin, overlock og coversømsmaskin for å sy kjolen. Utrolig deilig å ha alle maskinene klare og bare flytte rundt bordet ettersom hvilken maskin jeg skulle bruke.
Gøy med en litt anderledes kjole – og ikke minst en morsom utfordring!
Sommeren har latt vente på seg – skjønne farger lyser opp i ventetiden
Mamma er supereffektiv og klipper ut mønsterdeler til to kjoler samtidig
Lise er dypt konsentrert når hun klipper ut mønsterdelen til ermet – kjolen skal være klar til en fest dagen etter så ingenting får gå galt…
Andrea har planen klar – hun skal masseprodusere kjoler i forskjellige farger, men ha samme snitt.
Syrommet er organisert så en overlock og en symaskin har lys tråd. På motsatt side av rommet står det maskiner med mørk tråd. Alle syr på omgang med maskinene så sparer vi mye tid i forhold til at ikke vi har hver vår maskin.
Mamma syr for første gang på overlocken – det går som en drøm
Alle syr samme modell – omslagskjole med skråbånd i halsringningen. Supert at kantebåndsapparatet som jeg har til min Bernina 880 også passer til mamma´s Bernina 350.
Godt og høyt arbeidsbord gjør det enkelt å arbeide
Spennende med første prøving – vi hadde allerede prøvd en kjole som jeg har sydd for å unngå altfor store overraskelser
Dette ser jo veldig bra ut
Andrea synes det er gøy å se hvor fin kjolen blir
To generasjoner som koser seg i syrommet
Andrea er litt betenkt – skjørtet ble litt større enn hun hadde tenkt seg.
Kjolene er sydd i jersey og ble derfor faldet opp med jersey tvillingnål 2.5mm. For å sikre at falden blir pen så er overtransportøren montert på symaskinen – resultatet ble helt perfekt!
Se min kjole – den er gul som solen
To generasjoner i gule kjoler – så gøy å kunne skinne omkapp med vårsolen. Vi er strålende fornøyde….
Hvor ofte syr du sammen med venner eller familie?
For mange er det å sy noe man gjør alene – jeg hører mange si at de er de eneste i familien eller venninneflokken som syr. Ofte blir man nesten sett på som litt anderledes fordi man har søm som hobby.
Tenk om vi istedet kunne dele noe av vår glede og passjon med andre. Du husker sikkert barnesangen “Jo mere vi er sammen”?
La oss lage et nytt vers: “Jo mere vi syr i sammen – jo gladere vi blir!”
Jeg har hatt noen utrolig hyggelige dager sammen med min mor, søster og datter – vi sydde alle sammen nye jerseykjoler.
For å gjøre det mest mulig smidig så sydde vi samme kjole, men med forskjellige nederdeler og stoff. Det er en god ide å ha en ferdig kjole som alle kan prøve for å teste om modellen passer.
Dette innlegget er første del av to – alle de ferdige kjolene vil komme i et innlegg om et par dager.